EM i styrkeløft blev aflyst pga. corona-epedimien. Men billederne til optakten er her endnu
Der er (desværre) langt imellem, jeg får lov til at bruge en hel aften på et enkelt billede. Derfor var det fantastisk at få lov til at lave billedet til plakaten for EEPC, EM i styrkeløft med udstyr. Dette EM bliver afholdt af vores lokale vægttræning Studie 7, og klubben er formentligt også repræsenteret til dette EM – Forhåbentligt med Kasper Futtrup, der står model på disse billeder.
Billederne er optaget på Imers Industries, der uden betænkning stillede værkstedet til rådighed for vores foto-shoot. Idéen bag billederne er selvfølgeligt at kombinere forestillingen om stærke smede med eliteløftere. For at understrege styrken hos løfteren har jeg prøvet at holde billederne i så enkle farver som overhovedet muligt med fokus på rødt og blåt. Disse farver er jo kendetegnende for Superman, og derfor er det jo naturligt at det er disse farver, der associeres med den danske løfter.
Forberedelse og arbejde med at lave fotos
Billeder som disse kræver en del. I foråret var jeg rundt og lede efter locations, da konceptet først bevægede sig omkring nordisk mytologi. Jeg kunne godt have tænkt mig at bruge vikingegravene ved Tømmerby som location, men det høje græs på stedet ville få billedet til at se blødt og måske en smule feminint ud. Ikke det look jeg gik efter. Derfor faldt valget på ”mænd af stål” i smedeværksted, hvilket faldt godt ud.
Før drengene fra Studie 7 ankom til optagelse, havde jeg stillet lys, røgmaskine og computer op og foretaget testskud, for at sikre at optagelserne kunne afvikles med mindst mulig spildtid. Hjælperne fra klubben er frivillige medlemmer, og skal selvfølgeligt generes mindst muligt. Selv optagelserne tog knapt tre timer, og derefter skulle billederne udvælges og efterbehandles. Billeder som disse kræver en del efterbehandling i Photoshop for at få det ønskede udtryk, hvilket tager et par arbejdsdage, hvor der bliver prøvet ting af.

A-Skilte eller topatleter – Et lille bøvs fra fotografen
Når jeg kikker på lokale elite-idrætsklubber, kan jeg ikke undgå at blive en lille smule forundret over, hvor meget en gylden mulighed bliver misset. Når Mors Thy Håndbold eller Thisted FC præsenterer deres spillere, er det altid på en måde, der mest uforstyrret viser sponsor-logoerne frem. Det giver mening. Sponsorerne betaler gildet, men noget er galt. For sponsorerne betaler for at blive repræsenteret af elitesportsfolk. Mennesker der gennem dedikation, hårdt arbejde og råt talent er blandt de bedste af de bedste. Glemmer klubberne at fortælle denne historie visuelt, kan virksomhederne måske ligeså godt betale for omvandrende a-skilte. Uskarpe billeder fra grønsværen eller i hallen retter ikke op på den manglende historiefortælling.
Gode billeder fortæller historier – og gode historier sælger. Det er det Studie 7 og jeg har forsøgt med disse billeder.