fbpx

En god historie på internettet er let at overskue, har klare pointer og er inddelt i klare afsnit med selvstændige temaer – og så gør det ikke noget, at du tænker på, om Google kan finde historien.

Som cand. mag. i multimedievidenskab har jeg indgående beskæftiget mig med, hvordan vi bør skrive internettekster. Den gode hjemmesidetekst bør være meget letlæst. Læsesituationen er en helt anden, når vi sidder ved vores computer, end når vi åbner avisen. Det er simpelthen lettere at overskue lange svære sætninger i en avis eller i en bog. På internettet skal budskabet være kortfattet.

Prinsesse trodser mordforsøg – flytter sammen med 7 mænd
Når du vil skrive en internettekst til din hjemmeside, kan du overveje hvilke afsnit din internettekst skal have. Hvert afsnit bør være delt op som korte nyhedsartikler, således at de er lette overskue.

Nyhedsartiklen har i modsætning til den almindelige historie eller opgavetekst konklusionen først. Hvis vi skulle skrive historien om Snehvide som nyhed ville overskriften hedde:” Prinsesse trodser mordforsøg – flytter sammen med 7 mænd.” Ok, det havde været overskriften i Ekstra Bladet. Billedbladet ville nok have valgt den royale vinkel og haft det kongelige bryllup som overskrift. Pointen er, at konklusionen på fortællingen kommer helt frem. Derefter vil avisartiklen straks gå videre til de mange mordforsøg, den onde stedmor for til sidst at inddrage den sociale vinkel omkring de anspændte forhold i familier med papforældre. Pointen er: Skal du skrive om f.eks. en nye traktor, som du sælger, så start med at skrive det allermest interessante og slå umiddelbart derefter fast, hvorfor den er bedre end alle andre.

Jeg kan ikke forstå mere end én besked af gangen

Internettekst skal være let at læse hurtigt. Din læser vil typisk blot lade øjnene vandre over internetteksten og slå ned på ting af speciel interesse. Derfor er det nødvendigt, at du tænker på dette, når du skriver en internettekst.

Det gør vi ved at lade hvert enkelt afsnit indeholde kun et hovedemne. Og lade hvert afsnit være struktureret som en selvstændig artikel. Det vil sige, hvis vi vil beskrive den førnævnte traktor, lad os sige det drejer som om John Deere 730-serie, så bør du f.eks. afsætte et afsnit til front-loaderen, et afsnit til kabinen, et afsnit om motoren og et afsnit til transmissionen. Men deler du din internettekst op således, vil din læser let kunne finde præcist, hvad han leder efter.

Topspænding og intens dramatik

Normalt når vi skriver en kommerciel internettekst, er vi meget opmærksomme på, at vi ikke fornærmer nogen. Det står desværre i skærende kontrast til, hvad der gør en internettekst interessant. Vi skal have en konflikt. Allerede i de første linjer af dette afsnit, har jeg faktisk indikeret konflikten. ”Normal” og ”Skærende kontrast” er formuleringer, der indikerer en konflikt med et andet standpunkt. ”Normalt kan en traktor ikke køre i marken, der er så våd, men John Deere 730-serie kan fordi…” Sådan kunne man formulere, hvordan om John Deere  730-serie traktor er meget bedre end konkurrenternes. Konflikten er vigtig for at fange læserens interesse i internetteksten. Så er der altid den efterfølgende diskussion, når vi vil sælge et produkt, hvorvidt vi skal tale nedsættende om de konkurrerende produkter. Det er min holdning, at det er vigtigere at tale om egne kvaliteter, frem for at bruge for lang tid på konkurrenten.

Og så lige lidt om søgemaskiner

Gentagelse fremmer forståelsen – det gælder også for Google. Skal din internettekst sælge en om John Deere  730-serie traktorer, så skriv traktorens fulde navn, hver gang du nævner den. Det er ikke, hvad dansklæreren lærte dig i skolen, men internettets søgerobotter, vil bedre kunne forstå det. Det er derfor, at denne artikel overdriver brugen af ordet internettekst og selvfølgeligt førnævnte John Deere  730 traktor, men det er mest for sjov. Internettekst er det ord, jeg gerne vil have, at Google skal forstå, at denne internettekst drejer sig om. Ordet er et såkaldt keyword i internetteksten.  Og som man siger: ”Overdrivelse fremme forståelsen – også i en internettekst.

Desværre er ordet internettekst ikke voldsomt unikt og optræder pt. Hele 12.300 gange i Google i søgeresultat. Derfor er det ekstremt svært at opnå en topplacering med dette ord. Det gode råd er derfor – vær specifik og unik.

Senere vender jeg tilbage med et opslag på, hvorhenne denne tekst befinder sig i Googles opslag.