Reklamefoto: Annoncer i lokalaviser har sin egen stil. Om vi kan lide den er op til os selv, men for mange annoncører er den store annonce i avisen direkte forbundet med mersalg. Til gengæld er annoncerne sjældent unikke eller morsomme. De sidste tre år har jeg sammen med Niels Pedersen fra tøjbutikken Niels Blyant prøvet at lave noget, der skiller sig ud fra mængden og som bliver talt om. I år allierede vi os med lokale mænd fra Sjørring anført af Svend Aage, der i 2015 fyldte 95. De trådte alle beredvilligt til for en beskeden betaling bestående af gule ærter, når foto-seancen var færdig.
Det primære omdrejningspunkt for vores reklamefoto var denne gang Sjørring Å, der ligger bekvemt i Niels Pedersens baghave, hvor vi ville vise nogle friske mænd på natsejlads. Julen er åbenbart underbuksernes fest så de let afkølede herrer skulle i vores reklamefoto være iført undertøj/nattøj – og ikke meget andet.
Såden gik det vores reklamefoto
Niels Pedersen er tilfreds med resultatet og fortalte blandt andet, at han kendte en arbejdsplads, hvor medarbejderne havde indsamlet eksemplarer af Thisted Posten for at klippe annoncerne ud og hænge op på arbejdspladsen. På Facebook fik Niels Blyants facebookside masser af respons, likes og visninger. Niels fortalte ligeledes, at han i butikken fik mange kommentarer på annoncerne.
En del af successen stammer helt sikker fra, at alle modellerne er kendte ansigter lokalt, hvilket sikrer identifikationen og gør reklamefotoene sjovere.
Annoncerne beviser, at du med ret få midler (afhængigt af prisen på gule ærter) kan få lavet nogle sjove reklamefotos, der giver dig omtale og profilerer dig i forhold til mængden af almindelige annoncer i lokalaviserne. Bruger du lokalaviserne til at annoncere for dine varer, bør du overveje om du ikke skulle krydre dine almindelige annoncer med sjove fotos en gang imellem.
Andre foto-projekter

























