For nylig var jeg til et arrangement i Aarhus, hvor Sony havde inviteret en virkelig dygtig fotograf til at tale om, hvad godt content egentlig er. Og ja – det var superflot, velproduceret og imponerende. Men det satte også gang i nogle tanker hos mig: Skal content virkelig være så poleret og dyrt, for at det virker? Eller kan mindre også gøre det?

Når jeg ser på mit eget content på sociale medier, er det faktisk ikke det mest gennemtænkte eller dyre, der performer bedst. Det er typisk mine billedcases – hvor jeg viser billeder, jeg har lavet for kunder – der får mest opmærksomhed. De virker. Især når kunderne har et stort netværk og deler opslagene videre. Så selvom det ikke er “det perfekte content”, er det effektivt.

Konkurrenceopslag og præmieindlæg fungerer også godt – de skaber interaktion og reach, fordi folk gerne vil være med. Mine videoer og vlogs? De får måske ikke de fleste visninger, men de viser mig, min stemme og personlighed. Og det er vigtigt, når man – som jeg – sælger en personlig service. Det hjælper folk til at føle, de allerede kender mig, før vi mødes.

Jeg laver også lidt behind-the-scenes content og lægger det især på Facebook. Men lad os være ærlige: Facebook som platform er udfordrende. Den private profil virker bedre end virksomhedssiden, men generelt er reach faldet. Jeg halter også bagefter på testimonials – selvom jeg ved, hvor stærkt content det kan være. Jeg har selv lavet en testimonialfilm for en kunde, der solgte en Porsche, og den video har gjort underværker for hans salg.

Når det kommer til min hjemmeside, holder jeg mit content helt skarpt. Kun de bedste billeder får lov at blive – for som fotograf bliver man aldrig bedre end sit svageste billede online.

Konklusionen? Content behøver ikke altid være perfekt. Det skal være ægte, relevant og i gang. Få det ud – og justér undervejs. Det er vigtigere at vise sig, end at vente på det perfekte øjeblik.